mata melihat telinga mendengar mulut bercakap tangan menaip

lovely kitcha!!!

Thursday, June 16, 2011

BERSYUKUR ITU PENTING...

dah tiga minggu dah aku start keje...btw..keje kat nusrah enterprise..alhamdulillah...semuanye berjalan dgn lancar...walaupun kadang2 bosan akibat kekurangan pelanggan...tapi okla...bisnes...mestilah mcm tu..ada masa pasang surutnya kan...walaupun begitu,bukan itu yg aku nak citer utk kali ni,tapi sesuatu yg aku pelajari sepanjang 3 minggu ni...

1. The first thing aku nk citer adalah bersyukur atas kurnian rezeki yg diberkan oleh Tuhan...Sepanjang aku bekerja..aku akan naik bas utk pergi and balik rumah bos aku yg hantar kebetulan rumah aku sehala dgn rumah dia...Sepanjang aku pergi kerja..macam -macam gelagat manusia yang aku lihat..ada seorang penumpang bas yg akan naik bas tiap2 hari...orang tu budak lagi...lelaki dalam lingkungan 9 tahun...yang aku musykilnye,setiap hari dia naik and die x pernah bayar tambang walau se sen sekalipun...dia akan lepak tempat aku kerja memandangkan tempat aku kerja besar..aku x tau knpe die x bayar,tapi yg pasti aku tengok dia begitu mesra dgn setiap pemandu bas...walauapapun,aku rasa sangat bersyukur sebab aku x menjalani kehidupan sebegitu...kadang2 aku seperti mahu bertanya kepada budak oitu sama ada die bersekolah atau tidak,tapi aku mematikan niat aku kerana takut sesuatu yg buruk akn berlaku...walaupun begitu..aku berharap agar nasib budak tu terbela satu hari nanti...amin...Alhamdulillah,aku bersyukur atas rezekiNya...

2. Cerita kedua telah terjadi kepada aku beberapa hari lepas...waktu tu aku terlambat pergi keje,so kene naik teksi,di pendekkan cerita,mse aku nak sampai butik,aku kene lalu depan cc..and aku terserempak lah dgn sekumpulan pelakjar yg kene tangkap dgn polis akibat lepak kat cc and ponteng sekolah..sedih betul aku tengok masalah ni...setelah hampir setengah jam,aku dapat melihat kelibat beberapa parents yang datang and aku tahu mereka sedang kecewa..tapi aku x boleh bayangkan betapa hancurnya hati dieorg bila tahu pasal anak dieorg...ada sekali,dari jauh,aku tengok mkakcik tu jalan punya lah laju,sebelah die ade anak yg jalan laju jugak dan lengkap beruniform sekolah...sambil mak die marah tu,sempat jugak la aku dengar and aku x sangka begitu luluh hancur hati mak die..si anak menangis ter esak2,tapi aku berharap si anak menangisi kesilapan dan akan berubah jadi baik...itulah yang aku harapkan...lepas tu,aku nmpak lg budak2 sekolah tu merayau,lpas kemne lepas dgn polis,boleh sambung merayau pulak...pegi ,main snooker y ade sblh kedai aku..tgah dieorg sibuk main,tetibe cikgu sekolah dieorg serang dieorg kat situ jugak...sedih tau tengok cikgu tu...lepas budak2 tu blah,aku ternampak cikgu tu hampir menangis...ish...teruk betul budak2 sekarang eh,tanggungjawab cikgu pun dah makin berytambah..susah nak jadi cikgu sekarang...

Pengajarannya kita hendaklah sentiasa menjadikan agama sebagai pedoman hidup,fikirkan tentang pengorbanan ibu bapa dalam membesarkan kita jika kita sedang berfikir dalam melakukan sesuatu...sesungguhnya keberkatan hidup itu terletakk pada keberkatan dari ibu bapa...kita juga hendaklah sentiasa bersyukur atas nikmat yang diberikan...mungkin ada hikmah disebalik apa yg berlaku...mungkin kita hidup susah sebab Tuhan x nak kita bongkak bila kita sednang,mungkin kita hidup senang sebab kita berperanan utk menolong org yg di bawah...jadi,renung2 kaqn lah ye....

No comments:

Post a Comment